Sunday 12 April 2020

Kursus Pengacaraan Majlis


Master of ceremony, atau kebiasaan nya dipanggil Emcee dalam Bahasa Melayu ialah seseorang yang amat berbakat dalam memeriahkan sesuatu majlis. Mereka mengawal aturcara majlis, menetapkan mood, dan mengalu-alukan kedatangan tetamu. Semakin besar bilangan tetamu, semakin penting perkhidmatan MC. Seorang DJ tidak mampu memikul tugas Emcee, namun seorang Emcee mampu menggalas tugas DJ untuk menghiburkan sesuatu majlis. Itulah sebabnya kenapa kemahiran Emcee amat penting di dalam sesebuah majlis.

Jangan Ketinggalan!
Daftarlah Untuk Menghadiri KURSUS PENGACARAAN MAJLIS Ini Sekarang.
Muat Turun Borang Pendaftaran Sekarang
Klik DOWNLOAD
Isi CONTACT FORM, atau HUBUNGI En Shah 01125085983

Kajian Kes 1: Akibat Emcee Yang Tidak Cekap


Am adalah pendebat yang baik, Pada zaman universiti beliau, beliau bertanding dalam pelbagai pertandingan debat dan dia memenangi pertandingan demi pertandingan di seluruh Malaysia. Selepas menamatkan pengajiannya, beliau mula mencari pekerjaan. Beberapa hotel berminat untuk mengambilnya walaupun Am ialah lepasan pengajian Sains, subjek yang sama sekali tidak berkaitan dengan pengurusan hotel atau pengacaraan.

Bagaimanapun, sijil debat nya menarik perhatian pemilik hotel, Encik Imran. Encik Imran berpendapat bahawa, seseorang yang baik dalam perbahasan mestilah pandai menjadi Emcee. Atas dasar tersebur, Encik Imean mengambil Am. Encik Imran mula memberikan Am tugas pertamanya. Tugas pertamanya adalah menjadi Emcee untuk perkahwinan klien. Klien telah meminta pihak hotel untuk menyediakan Emcee kerana ia disediakan dalam pakej mereka.

Am agak santai apabila diberi tugas tersebut. Dia berfikir pada dirinya sendiri, "Debat lebih sukar daripada Emcee. Emcee sama sahaja seperti memberi ucapan". Pada majlis itu, sebagai Emcee, Am menyampaikan ucapan nya dengan sangat baik. Walau bagaimanapun, beliau tidak mengikuti protokol. Sementara tetamu dan staf semuanya memakai baju Melayu dan baju kurung, dia memakai baju dan seluar jeans. Klien kemudiannya mengadu kepada Encik Imran.

Encik Imran memohon maaf kepada pelanggan dan menawarkan perkhidmatan Emcee pada hari itu secara percuma. Encik Imran memotong gaji Am dan memberitahu Am bahawa dia sepatutnya tidak berkelakuan sedemikian. "Setiap pertandingan debat mempunyai tema pakaian sendiri, begitu juga sesebuah majlis. Sebagai Emcee, tidak mengikuti protokol yang ringkas seperti etika berpakaian adalah tidak dapat diterima sama sekali" kata Encik Imran kepada Am.

Kajian Kes 2: Pangkat Dan Gelaran Seseorang Mestilah Disebut Dan Dihormati


Bahar adalah seorang idealis. Beliau yakin bahawa semua manusia adalah sama dan kita harus mengamggap diri kita sebagai manusia biasa, tanpa gelaran atau pangkat. Oleh sebab inilah, dia memanggil bosnya, Datuk Mohd dengan Encik Mohd sahaja. Encik Mohd adalah seorang yang soleh dan tidak peduli dengan gelaran Datuk nya, oleh itu, dia selesa dengan Bahar memanggilnya dengan hanya Encik Mohd.

Pada suatu hari, jabatannya menganjurkan acara makan malam untuk seluruh pejabat. Semua orang kenamaan, Datuk dan Datin akan menghadiri majlis ini. Jawatankuasa majlis memilih Bahar sebagai Emcee, kerana dia telah menjadi Emcee untuk beberapa majlis untuk jabatannya. Walau bagaimanapun majlis-majlis tersebut bukanlah majlis formal dan besar seperti ini. Walau bagaimanapun, jawatankuasa majlis memutuskan untuk mempercayai kebolehan Bahar untuk menjadi Emcee.

Jawatankuasa majlis memberi amaran kepada Bahar bahawa pangkat dan gelaran VIP mestilah disebut, kerana tidak semua VIP adalah seperti Datuk Mohd, yang tidak peduli dengan pangkat dan gelaran nya. Namun, Bahar tidak mempedulikan amaran itu, dan pada malam majlis, dia tidak menyebut pangkat dan gelaran VIP dalam ucapan nya. Beberapa VIP tidak puas hati dan mereka mengadu kepada jawatankuasa majlis. Akibatnya, Bahar tidak akan dipilih lagi untuk menjadi Emcee untuk acara akan datang.

Jangan Ketinggalan!
Daftarlah Untuk Menghadiri KURSUS PENGACARAAN MAJLIS Ini Sekarang.
Muat Turun Borang Pendaftaran Sekarang
Klik DOWNLOAD
Isi CONTACT FORM, atau HUBUNGI En Shah 01125085983

Kajian Kes 3: Manfaat Memilih Emcee Yang Berkaliber 


Abang adalah pekerja baru di syarikat utiliti. Dia bertanggungjawab terhadap perhubungan awam syarikat. Hanya seminggu selepas dia diambil bekerja, dia ditugaskan untuk menjadi Emcee untuk majlis makan malam rasmi syarikat. Semua VIP syarikat akan hadir. Beberapa ahli politik juga akan berada di sana kerana mereka memegang jawatan penting dalam syarikat itu.

Abang menyedari tanggungjawab yang dia pikul. Dia mula menyenaraikan senarai tetamu untuk menyebut nama mereka dengan betul. Dia juga menyiapkan ucapannya dan memeriksa dengan jawatankuasa majlis. Dia juga menghafal aturcara majlis supaya ucapannya dilakukan tepat pada masanya. Dia juga menyediakan beberapa jenaka dan menyemaknya dengan jawatankuasanya sama ada sesuai atau tidak.

Pada hari kejadian, Abang melaksanakan tugasnya dengan sempurna. Tetamu terhibur dengan lawaknya dan mereka memberi perhatian dengan apa yang ingin disampaikan nya. Kejayaan Abang membuatnya terkenal dengan VIP dan juga ahli politik yang hadir. Selepas kejayaan majlis itu, Awang menerima banyak panggilan, menawarkan pekerjaan Emcee dengan bayaran yang lumayan.

No comments:

Post a Comment